25 september 2013

Drottningkronan

Svärmor är på besök för några dagar. Hon ska vara med på årets Bokmässa. Just nu får hon dock ett motionspass ute i trädgården med mina killar.

Som jag har längtat efter bokmässan. På söndag ska jag få en heldag bland böcker. Lyssna på svärmors seminarium och bara strosa runt är vad som gäller. Jag har kommit in i en riktig läsperiod och så fort jag får minsta lilla chans så tar jag fram den aktuella boken och läser, om så än bara några rader.

"Femtio nyanser"-trilogin läste jag snabbt ut, sedan var det Elisabeth Nemerts fantastiska bok "Röd måne". I skrivande stund har jag börjat på "Barnmorskan i Hope River" av Patricia Harman.
Samtliga böcker är mycket läsvärda!

Nästa bok på tur är "Drottningkronan" av svärmor Ingrid Kampås. Jag ser fram emot en historisk roman. En recension jag läste för några dagar sedan lovade en riktigt bra bok. Jag gläds med Ingrid!
Följande kan man läsa på förlagets hemsida:



Drottningkronan: Släkten del 5"Äntligen kommer den efterlängtade fristående femte delen i serien Släkten! I Drottningkronan möter vi den unga flickan Ester som drömmer om en ljus framtid, fylld av glada barn och kärlek. Drömmarna krossas när morbrodern sätter henne i kloster. Härifrån rövas hon snart bort av en samvetslös präst som för henne till Finland.

När den svenske kungen Knut Eriksson kommer till Finland möter han av en slump Ester. Han blir fullkomligt betagen i henne och bestämmer sig för att ta henne till brud. Snart får Ester mer makt och inflytande än hon någonsin vågat drömma om.

Ingrid Kampås har skrivit en fängslande roman om en kvinnas livsöde i slutet av 1100-talet. Skildringen är fylld av dramatik och spänning, och ger en  god inblick i kvinnans villkor under medeltiden."




Recensionen finns på Holavedsbrudar och delar av den kommer nedan:

"Hur det var att vara kungahustru i denna tid har vi inte en aning om, men låt oss njuta av Ingrids utmärkta sätt att berätta. Precis som Maria Gustavsdotter har hon fått till en skröna som passar i tid och rum. En skröna med inslag av historiska stöttepelare, som får allt att låta riktigt och sant. Exakt så som en riktigt bra historisk roman ska vara. Och med en doft av nattviol.
Inga ord i världen kan göra rättvisa åt "Drottningkronan". Mitt rekommendation blir, läs och njut!"

För ett tag sedan var vi på Medeltidsdag i Älekulla. Det var boksläpp för "Drottningkronan". En fantastiskt fin dag med blå himmel, sol, medeltidsklädda människor, glad medeltidsmusik och fäktande barn.
Redaktören Åsa Björck red in på gårdsplanen som drottning Ester och fick där ta emot boken om sig själv, "Drottningkronan"av Ingrid Kampås.
Som sagt en riktigt trevlig dag!

Här kommer några bilder från denna dag:

 Ingrid Kampås
 Ingrid tillsammans med Maria Gustavsdotter. 
Maria har skrivit "Helenas hämnd" bok nr 4 i serien Släkten.
 Riddare Gustaf.
 Riddare Filip.
 Riddarbröder.
 Hjälmen och skölden var tunga tyckte Gustaf.
 Redaktör Åsa Björck som drottning Ester.
 Åsa, jag och Ingrid.
Killarna med sina prinsesskusiner Emma och Sara.

Inga kommentarer: