22 oktober 2014

Resdrömmar

Regn, kyla och mörker tar allt större plats under dagarna. Eftersom jag är en oerhört frusen person så är det en jobbig tid vi går in i/närmar oss.
Vad gäller mörkret så är det mysigt, åtminstone fram till slutet av december. Jag längtar väldigt mycket till vi får sätta fram adventsljusstakar och andra saker som lyser upp tillvaron.
Regnet och blåsten klarar jag mig väldigt bra utan såvida jag inte sitter i soffan med en varm filt och lyssnar på smattrandet.

Det är vid denna tiden på året som min ständiga längtan efter att resa övergår till en annan fas, den aktiva fasen. Från att minnas och drömma om resor blir det nu istället att leta, läsa på och kolla priser.

Efter vår karibienresa i vintras så har jag vetat att det är åt det hållet vi vill igen. Frågan är bara vilken av alla vackra öar?! Jag har läst och läst och hittat en ö som just nu är den som är aktuell, St John som hör till  Amerikanska Jungfruöarna.
Den sista tiden har jag också läst på om en annan ö som aldrig varit aktuell i mina tankar tidigare, Kuba. Efter googlande och böcker har jag dock kommit fram till ett beslut som talar för St John.

Kuba är den största ön i Karibien och avstånden är stora. För vår del vill vi uppleva mer än en eller två orter och det skulle innebära att vi får lägga mycket tid på bilkörning, ned- och uppackning. Vi skulle behöva boka flertalet boenden och det hade varit trevligt om det bara hade varit jag och Axel men med två barn och med allt vad det innebär i packning så känns det inte så avkopplande. Även andra områden talar för St John.

På St Martin är avstånden aldrig långa. Vi kunde bo på samma ort men ändå se och uppleva saker på hela ön utan att behöva packa upp och ned för att förflytta oss till en annan plats. Väldigt smidigt! Jag utgår mycket från denna resa, vad som var lätt, vad barnen uppskattade och vad som gav oss avkoppling.

Så om vi kan spara ihop till allt som detta kommer att kosta så ser resplanen ut så här 2016:
New York i några dagar
Vidare med flyg som landar på St Thomas där vi sedan tar färjan över till St John.
Under vår tid på St John vill vi också besöka den Brittiska Jungfruön, Virgin Gorda.

Ja, det är en dröm och kanske kan den bli möjlig. Kanske hittar jag någon annan ö? Jag har ju faktiskt  11/2 år på mig att spara och planera! Jag avslutar med några bilder från St John, St Thomas och Virgin Gorda.

 

  http://assets-s3.mensjournal.com/img/essential/adventure-island-or-paradise-found/618_348_adventure-island-or-paradise-found.jpg
 



 

 



Inga kommentarer: