30 mars 2016

Cypern


När jag ändå är inne på bloggen kan jag ju berätta att jag läser på för fullt om Cypern. Jag lyckades pussla ihop en superbillig resa för hela familjen. 11400:- för fyra personer i två veckor (flyg och boende)!
Då vi lämnade Thailand kändes det lite bättre med vetskapen om att vi har en bokad resa framför oss. Jag ser fram emot denna nya destination!

Lägenhetshotellet som vi ska bo på ligger i Paphos/Pafos. Vi ska hyra bil för att ta oss runt och uppleva denna ö. Hittills har jag läst om en hel del saker jag vill uppleva och jag hoppas på många härliga bad och snorklingstillfällen.

Hotellet som vi ska bo på:

 
 
 
 
 
 
 

Så här skriver Fritidsresor om Pafos:

"Pafos på sydvästra Cypern andas småskalig charm. Här är det lätt att varva avkoppling vid stranden med promenader bland små restauranger och kulturskatter från antiken. Halva Pafos är en välordnad semesterort med fiskehamn, restauranger, badklippor, små stränder och en fin strandpromenad. Den andra delen kallas Pano Pafos ("övre Pafos"). Där kommer du stadens invånare närmare och hittar många genuina cypriotiska restauranger. Här ligger också den vackra gamla saluhallen, med färger, dofter och ett labyrintiskt myller som får den att likna en basar.
I Pafos ligger många historiska sevärdheter, mer eller mindre inbäddade i turistområdet. Däribland en antik romersk teater, katakomber, medeltidskyrkor och de välbevarade golvmosaikerna i den romerska villan "Dionysos hus"."

Medeltemperatur

  jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec
Dag 16° 17° 19° 22° 26° 30° 32° 32° 30° 27° 22° 18°
Natt 11° 15° 18° 21° 21° 19° 16° 12°
Vattentemperatur 16° 16° 16° 18° 21° 24° 26° 28° 27° 25° 21° 18°
Regnfria dagar Mindre än 1mm 23 21 25 27 30 30 31 31 30 28 26 24

 

 

Inga kommentarer: