02 november 2012

Chess, SM-guld, jul...

Filip sitter vid den andra datorn bredvid mig och ber om att få titta på Bärgarn på Youtube. Han är så förtjust i just Bärgarn.
Gustaf är på förskolan, han ville träffa sina kompisar några timmar. (Jag är hemma med Filip som är förkyld)
Som vanligt har det inte funnits tid till bloggen. Dagarna passerar alldeles för fort och det blir bara det allra viktigaste som prioriteras.

Några saker som som hänt sista tiden:

För en vecka sedan var jag och Axel och såg musikalen "Chess" på Göteborgsoperan. Helt magiskt var det! Sång och skådespelarinsatserna var väldigt bra. När Philip Jalmelid (en av huvudrollsinnehavarna) sjöng "I mitt hjärtas land" (Anthem) så kom tårarna. Han sjöng så fantastiskt, vilken röst, vilken styrka...magiskt!
"Vem ser ett barn" med Christopher Wollter och "Jag vet vad han vill" med Evelyn Jones och Nina Pressing var också tårframkallande.
En oerhört gripande musikal med vackra sånger!

Klicka HÄR om du vill läsa mer om "Chess" och boka biljetter. Här kan man också se/höra små "snuttar" från musikalen.

Gustaf har börjat innebandy och han älskar det. Han kollar igenom sin träningsväska noga innan han åker iväg och sedan vet man att när han kommer hem så strålar han som en liten sol. Man vet också vad man kommer få höra en vecka framöver innan det är dags för nästa träning.

Jag har börjat att vara ledig varje onsdag sedan några veckor tillbaka så försöker jag hinna ikapp med sysslor här hemma. Vi har också varit i Borås och hälsat på mina föräldrar. Vid det senaste besöket träffade jag även mormor. Tyvärr går det alldeles för lång tid emellan våra möten.
Denna gång hann jag sitta ned och prata om allt möjligt. Vi hann också med ett röj i hennes källarförråd i jakt efter en gardin som skulle vara i min smak/stil.
Vi hittade tyget och jag sa ja, det kommer att komma till användning. Dessutom hittade vi en hemmagjord tavla tillverkad av träskiva och tyg. Sådant som är så "inne" nu men som min lilla mormor gjorde för många många år sedan. (återkommer med bilder)
Jag fick även två dörjar med mig hem så Gustaf blev glad då han kunde fylla på sin fiskelåda.

När jag öppnade påsen och fann dörjarna berättade mormor att hon och morfar använt dem för många år sedan.
Jag tog försiktigt upp en dörj och mina tankar gick genast till min morfar. Jag tänkte att han kanske var den som höll i den senast...jag kände mig nära honom och jag blev rörd. Min morfar dog alldeles för tidigt, jag var en liten flicka. Jag har tyvärr inga minnen av min morfar men jag saknar honom ändå. Efter allt jag fått veta om honom och efter alla fotografier jag sett så tror jag att han var en ofantligt fin människa, snäll (snälla ögon) och rolig/sprallig (humor i blicken).

Det har varit vernissage på barnens förskola. Gustaf hade tillverkat "Bockarna Bruse" och Filip "Den lilla lilla gumman". En mysig stund på förskolan! (återkommer med bilder)

På söndag är det dags att fira min farmor som fyller 90 år (fyller på måndag). Jag hoppas också att vi samtidigt kan fira SM-guld till Elfsborg. För sex år sedan stod jag gravid på läktaren och ropade och hejade allt vad jag kunde, det blev guldmedalj och nu igen hoppas jag.

På söndag gäller det! Denna bild togs 2006 jag hoppas även att vi får en liknande 2012 :-)

Nu tittar Filip på "Santa´s workshop" och julmusiken gör att jag längtar ännu mera till jul. För några veckor sedan infann sig den där pirrande mys-pyssel och julkänslan. På något vis känns det som om det är jul i luften. Jag erkänner att jag har plockat fram julcdskivorna men jag har inte lyssnat ännu. Jag har köpt några julklappar. Jag har kikat igenom alla kartonger med julsaker. Jag har spanat efter julgodisrecept. Det närmar ju sig faktiskt :-)

Jag fick den här bilden via Facebook igår. Den kom från en facebookgrupp: "people who loves christmas".
Kanske inte "juligaste" bilden men jag är helt trollbunden, så vacker. (Erik, tänk inte tanken ;-)

Jag önskar er alla en mysig helg!

Becca


Inga kommentarer: