14 september 2015

Mallorca- juli 2015

Jag sitter här vid datorn och tittar ut mot en grå hösthimmel. Jag fryser som vanligt, längtar som vanligt till varmare breddgrader och tänker som vanligt tillbaka på våra utlandssemestrar.

I somras letade jag som en galning efter sista-minuten resor. Längtan efter att få känna värme var extra stor då sommaren visade sig från sin värsta sida.
Jag var inte ensam om att leta resor till överkomliga priser men med idogt sökande och lite tur så fick vi tag i flygstolar till Mallorca. 1500:-/person gick flygbiljetterna på och sedan bokade vi boende på ett lägenhetshotell  i Peguera (västkusten).
Det var inte lätt att hitta boende med kort varsel för en familj i högsäsong. Om budgeten varit obegränsad så hade det inte varit några som helst problem. Hur som helst, vi hamnade på en väldigt fin och charmig plats och boendet var helt ok det med.

Vi hyrde bil under hela vår vistelse vilket vi verkligen inte ångrar. Om ni ska till Mallorca och tänkt att hyra bil så boka hemma innan ni åker. Priserna är väldigt mycket lägre än om ni hyr på plats. Servicen är fantastisk och det går väldigt smidigt att hämta ut/lämna in bilen på flygplatsen. Vi tog med bilkuddar i barnens handbagage vilket sparade in mycket pengar.

Då vi hade lägenhet valde vi att laga middag de flesta kvällar. Vi uppskattade de ljumma kvällarna på altanen. Att sitta där tillsammans och äta, prata, njuta och titta ut över den glittrande poolen. Lyssna till skratt och partymusik från poolbaren, ljuvligt.
Restaurangutbudet i Peguera är mycket bra och jag tror att jag faktiskt åt den bästa pastarätten hittills i mitt liv där på en restaurang.

När vi skulle handla mat hittade vi en favoritaffär i Palma, "Carrefour". En enorm livsmedelsbutik med kläder, leksaker, inredning mm. Priserna var också riktigt bra. Besöken blev lika mycket upplevelse som nödvändig shopping. Samtliga i familjen tyckte det var roligt att gå och kika på charkutbudet, fisk- och tårtavdelningen. De flådda kaninerna med ögonen kvar kunde jag dock klarat mig utan.

Vi gjorde många utflykter med bilen under våra två veckor. Slingrande vägar kantade med olivträd och vackra blommor, fantastiska utsiktsplatser, gröna dalar och vackra små byar med stenhus. Jag njöt verkligen av varenda biltur och stundtals var det svårt att ta in allt det vackra, svårt att förstå att detta var på riktigt och inte en fantastisk dröm.

Favoritutflykterna:
  • Valldemosa: en alldeles underbar by inbäddad bland berg och grönska. Vi strosade i gränder och besökte en liten matmarknad. Här var det avslappnat och det kändes som om man förflyttades flera hundra år tillbaka i tiden. Min absoluta favorit på Mallorca!
  • Grottorna: Svalkig, mäktig och vacker upplevelse. Barnen tyckte mycket om denna utflykt!
  • Katedralen i Palma: Otroligt vacker med många fina skulpturer och utsmyckningar.
och många många fler...

Nedan följer en massa foton från vår fantastiska resa.

Utsikt från sovrummet.
Favoritstranden



 "Carrefour"
 Es Trenc, påminner lite om karibien.
En annan fantastisk strand.
 
Killarna roade sig med mobilen medan jag och Axel shoppade.
Jag köpte guldskorna samt en duvblå aftonklänning.
Killarna älskade poolen.
 
 Överlycklig Gustaf fäktades med Jack Sparrow.
Strosar i Palma
 Vuxen- och barnentré till leksaksaffär.
Chokladfabrik
En annan fantastisk badvik.

 Trånga passager!
 Överallt längs vägarna slingrade sig gamla murar, odlingsplatåer.
 Vackra vyer.
 Mäktiga berg!
 God mat!
 Valldemosa
 Ljuvliga bad!

Vi blev alla kära i denna vackra ö och vi hoppas att vi någon gång får återkomma och upptäcka nya vackra platser.



Inga kommentarer: