06 april 2010

Tisdag i Borås...

Nu är jag i Borås igen efter flera dagars underbar vistelse hemma tillsammans med mina älsklingar. Det var en lugn påsk fylld med mys och godisätande. Vi städade faktiskt hela huset i förrgår, det var ett MÅSTE. Dammråttorna höll på att ta över fullständigt!!! Annars har vi inte gett oss in i så slitsamma uppgifter de senaste dagarna.

Idag var jag på MVC och träffade en alldeles underbar barnmorska. Hon mätte magen, lyssnade på hjärtljuden (136 slag/min), tog en massa prover, kände efter om "Liten" fixerat sig och så pratade vi kejsarsnitt.
Vad gäller fixering så har den lill* inte gjort det ännu. Barnmorskan tror att det beror på att moderkakan ligger i vägen så att huvudet inte kommer ned tillräckligt långt. Detta i sin tur gör att den lille krabaten ligger ganska högt upp vilket leder till att magmåttet (SF-måttet) ökat på ganska mycket sedan sist.
Barnmorskan sa även att "Liten" verkar vara en stor bebis, hon uppskattade till ca 4 kg idag. Jag ska nog helt enkelt föda stora bebisar! Gustaf vägde 4225 g och var 53 cm lång.

Vad gäller kejsarsnitt så känner jag mig lugn med att det blir så. Det enda jag oroar mig över är ryggbedövningen. För några år sedan var jag med om två lumbalpunktioner (ryggmärgsprover) och det har satt sina spår.
Första gången "grävde" läkaren i ryggen och det kändes som om jag låg på britsen i en evighet, tårarna rann och svetten pärlade sig på ryggen. Efter att ha klarat av det tillfället utan att svimma fick jag ändå göra det en gång till. De fick inte ut tillräckligt mycket ryggmärgsvätska första gången. :-( Detta har lett till att jag är VÄLDIGT rädd för ryggbedövningen som kommer läggas i samband med kejsarsnittet.
Men, men, denna gång får jag lokalbedövning så då kanske det går bättre!?
Nog pratat om undersökningar och kejsarsnitt...

Efter MVC-besöket gick jag en liten sväng på stan. Fåglarna kvittrade och det luktade så härligt...VÅR!!!
Jag hamnade på Åhlens och där fick jag ännu mera vårkänslor.
Kakfat i härliga färger, somriga saftglas och gulliga bakformar...ja, det fanns en hel del som jag skulle vilja ställa fram på bordet ute på altanen.
Jag såg även en söt body som hade passat väldigt bra till vår bebis. Bodyn var cremevit och på bröstet stod det "Liten", man fick även med en liten "snutte" på köpet. Tyvärr fanns det bara strl 62 kvar.



Mugg Havsros 2-packGrytunderlägg BlommorFruktfat BladMuffinsform röd 100-pack


Produkter och foto: Åhlens


Nej nu känner jag att ryggen måste få vila. Jag önskar er alla en härlig vecka och jag hoppas att den kommer bjuda på sol och värme.


kramar

Inga kommentarer: