23 juli 2011

23 juli

Jag passar på att skriva några rader medan Axel och Filip sover. (Gustaf är i Borås)

Först vill jag börja med att sända mina tankar till Norge. Det är så fruktansvärt det som hänt. Sådant får bara inte hända! Fruktansvärt!

Här hemma fortsätter näsorna rinna, jag vet inte hur länge vi varit förkylda nu!? Filip är den som är värst, han hostar så maten kommer upp ibland. Sommarförkylningar är väl kända för att vara långdragna så det är väl bara att fortsätta med att göra slut på lagret av näsdukar.

Jag och barnen har tillbringat några dagar i Borås medan Axel jobbat. Gustaf stannade kvar och kommer hem idag. Vi har besökt Hofsnäs, där det blev fika och Gustaf badade. Det blev en tur till Gällstad och alla butiker. Inget shoppat för min del!

I förrgår kollade jag tyger på Ljungbergs som ligger en bit utanför Borås. Min förhoppning var att köpa något fint till sovrummet och visst det hade jag kunnat göra utan problem om jag var beredd att betala 599:-/m. Jag hade inte turen denna gång att hitta mitt tyg i andra sortering. Jag ska dock ringa butiken regelbundet framöver för att höra om de har fått in. Det kommer fortfarande vara dyrt men det får det vara värt. Det är ett klassiskt tyg med bra kvalitet i 50-talsstil så jag kommer ha det länge. Tyget heter "Herbarium" av Stig Lindberg. 
Mönstret "Herbarium" görs i två olika färgställningar. Denna med grön botten fanns inte med som originalfärgställning, utan de har fått lova att använda färger som Stig egentligen valt för ett annat mönster.

I förrgår besökte jag även min härliga vän Josefin. Jag trivs så bra i hennes sällskap och tiden går alldeles för fort när vi träffas. J och hennes D har verkligen slitit med sitt nya hus och det blir så ljust och fint. När jag kom upp på deras övervåning blev jag helt lycklig inombords. Framför mig fick jag se två av mina absoluta favorittapeter. Jag blev ännu mer övertygad om val av tapet till vårt lilla nybygge.Tack snälla J för god mat och härligt sällskap! Hoppas vi ses snart igen!

Underbara tapeter med Josef Frank som designer.

Igår var vi en sväng på IKEA. Målet var att köpa en sängbotten och bäddmadrass till Filips blivande säng. Givetvis blev det även lite andra saker. En vas, bricka och påslakan till Filips blivande säng.


Måste även visa mitt senaste fynd. Jag har länge kikat på en telefon som heter Diabelle. De försvinner snabbt på loppisar men nu var det min tur att få komma åt en.

Tillverkades av Televerket i början på 70-talet, i begränsad upplaga.

I trädgården händer det mycket, det växer för fullt. Vindruvorna börjar bli ärtstora, sockerärtorna har vi börjat knapra i oss, vi är självförsörjande på tomater och persikorna börjar bli stora.
Något som jag är extra glad över är att mitt citronträd börjat återhämta sig. Nu börjar de kala grenarna fyllas av små små blad.


Jag vill också passa på att säga grattis till svärmor och Georg som nu skrivit på kontrakt på lägenhet i Lübeck. Det kommer bli tomt utan hennes besök men som tur är så finns det ju telefon och dator. Vi ser redan nu fram emot en tysk julmarknad. :-)

Det var allt för mig denna gång. Nu är det matlagning som gäller medan den lille "gangstern" sover. Filip är verkligen i farten. Han klättrar på allt och ska helst göra allt själv. Suck!

kram

Inga kommentarer: