09 augusti 2011

Uppdatering...

Jag har verkligen försökt få till lite bloggande men det känns som om det hela tiden är något som kommer i vägen. Det är hela tiden en massa "måsten" men däremellan försöker vi göra sådant som sätter guldkant på vardagen.

Idag har jag haft höstkänslor, vanligtvis brukar jag tycka det är mysigt, men i år känns det inte på samma sätt. Jag är inte färdig med sommaren ännu. Mera grillkvällar, glasstunder, salta bad och somriga utflykter. Ja, jag vet, det är bara i början av augusti ännu, men känslan har förändrats.
Som tur är har Axel lite semester igen framöver. Då är det Danmark som gäller. Vi ser fram emot det allihop och Gustaf har till och med en lapp som han räknar ned till avresa på.

Här kommer lite händelser den senaste tiden:

Vi hade en riktigt mysig och avkopplande dag i skogen tillsammans. Fika och svampplock sysselsatte oss i flera timmar.


Jag och barnen åkte till Äskhults by och tittade på de gamla husen från 16oo-talet. Det kändes verkligen som att åka tillbaka i tiden när vi var där. Gustaf tyckte att lägenheterna, som han kallade det, var mysiga. Vi kikade på olika djur och gick in i några av husen och jag njöt av de vackra omgivningarna. Det vi nog minns bäst är när vi fikade och en av alla tuppar också var sugen på något gott norpade åt sig ett kex ur handen på Filip.  I vagnen satt en väldigt förvånad Filip med tom hand!


Efter lite 1600-tal så gav vi oss av mot Naturum och Fjärås Bräcka. Gustaf har pratat en hel del om att han vill se vart ifrån vårt kranvatten kommer. Här finns också en hel del fornlämningar. Vi kikade runt på Naturum och sedan gav vi oss ut på en liten promenad. Från Bräckans krön har man en fantastisk utsikt. Jag vet inte hur många gånger Gustaf poängterade att morfar skulle svimma om han såg hur "nära" branten Gustaf var. Jag blev tillsagd att ta kort på det också ;-)


Vi har hunnit med en kvällstur med picnickorg till Tjolöholms slott. Det var så härligt att sitta där på filten denna ljumma sommarkväll och se Gustaf och Filip leka tillsammans.
Gustaf lånade kameran och fotade när vi var där, här kommer några av alla hans bilder.



Vi har firat fina mammas födelsedag och detta gjorde vi på Vendelsö. Regnet hängde i luften men det var varmt och ingen blåst så det var riktigt behagligt.
Korv grillades och vi åt tårta och kakor i en liten sjöbod på stranden. En mycket mysig födelsedag avslutades med ett dopp i det salta. Underbart!


Jag och barnen åkte till Tjolöholms slott tillsammans med "grannarna" för att se "Allgott och Villgott", två lustiga figurer. De roade såväl barn som vuxna. Efteråt åkte fikakorgarna fram. En mysig eftermiddag!

Gustaf och kompisen Anton

Lions stora loppis i Åsa har jag också hunnit med. Jag och vännen Maria trängdes med en massa människor för att komma åt "godbitarna". Efter ett par timmar i stekande sol och trängsel kom vi i varje fall därifrån med lite saker i påsarna.

Teakbrickor kan man aldrig få för många av. Jag hittade en gammal tysk tomte till samlingen. Tomte 5:- och brickorna 20:-

Vid ett snabbt besök på en annan loppis häromdagen hittade jag ett litet fint skåp. När jag bar ut det till bilen där Axel och barnen väntade såg jag bara hur Axel rynkade på pannan och frågade vad jag skulle med den slitna möbeln till.
Tji fick han, för efter lite möbelpolish var den som ny och nu pryder den ena hallväggen. Den gamla serveringsvagnen som stod där tidigare har fått flytta in i vardagsrummet istället. Jag är nöjd!

Det blev även en liten vit vas för 5:- (den till höger) Nu står den jämte min andra lilla vas som kommer från IKEA.

Det lilla huset på baksidan börjar bli mer och mer vitt. Nu när Axel jobbar så går det sakta, men framåt dock. I början av september kommer dubbeldörren och fönstren, det ska bli så spännande!
Så här ser det ut nu:



Jag och barnen har besökt Norvalla marknad. Vi kikade runt, men det kändes mest som om det var strumpor, kläder, korv och cocosbollar överallt. Gustaf åkte en karusell, han köpte även två leksaksbilar för sina pengar som han fått ihop genom att hjälpa till med städning hos mormor och morfar. En bil till sig och en till Filip, han är omtänksam min store prins.

Cocosbollar skulle vi självklart köpa. Filip blev galen när han såg Gustaf äta en så lilleman fick smaka han också. Han gillade det!

I trädgården följer jag med spänning min oleander som snart kommer lysa rosa, det är knoppar överallt som vittnar om vad som komma skall. Vindruvsklasarna har också satt fart och vi ser fram emot att smaka de första druvorna. Chokladblomman har också tagit sig bra och titt som tätt är det någon som står och luktar på den kakaodoftande blomman. Persikorna kan vi snart skörda, de hänger som rödgula julgranskulor i trädet.
Gustaf fick med sig en växt hem från förskolan innan sommarlovet. Den kollar han till varje dag och just nu blommar den med stora vackra blommor.
Jag är så glad för vår trädgård (även om den i dagsläget består av jordhögar och byggmaterial).


Det blev visst ett ganska långt inlägg, hoppas att ni orkat läsa. Nu ska jag förbereda Filip för nattning. Jag hoppas innerligt att han sover inatt (jag har sovit 5 h på två dygn).

Ta hand om er och njut av augusti!

kram

Inga kommentarer: