17 september 2011

Några dagar i september...



Det är lördag och för tillfället ett lugn sådan. (Gustaf är med kompisen Anton på 4H-dagen i Stättared och Filip sover). Annat var det på morgonen idag och fram till för bara någon timma sedan. Det är inget vidare att börja dagen med höga röster, spring och bråk.

Det är precis som om Gustaf måste springa och låta av sig allt som han missat under natten. Filip är inte sen med att hänga på. Dessutom har alltid Gustaf en massa frågor om allt möjligt så fort han slår upp ögonen. Idag fick jag frågan: Vad äter syrsor? kl 06.15. Det var i varje fall bättre än häromdagen då jag fick frågan hur det nu var med kärnkraftverken. Hur de fungerar osv. Han är vetgirig min Gustaf! Jag svarar gärna på hans frågor men jag vet knappt vad jag själv heter tidigt på morgonen efter en inte så bra natt.
Nog om mina morgonpigga söner!

Läkarbesöket häromdagen gick bra. Jag fick ta en massa extra prover med tanke på att jag lätt får blåmärken annars var det som vanligt, neurologstatus och jag fick nya burkar med mediciner.  Nu har tydligen medicinen släppts på marknaden. Ett års förbrukning kostar 200 000:-!!! Tack och lov betalar jag bara 1800:- och sedan får jag mitt högkostnadskort.

Även min "Becca-dag" är avklarad. Håret är mindre slitet, lite annan färg och kortare. Jag shoppade inte särskilt mycket till mig själv utan mest till Axel. En prickig brun klänning fick dock följa med mig hem. Jag shoppade efter läkarbesöket istället. Så det gjorde inte så mycket att jag inte hittade en massa igår.
Det bästa av allt under min dag, om man bortser från schamponeringen hos frisör Camilla (höll på att somna som vanligt), var min lunch. Lugn och ro och jag hade bara mig själv att sköta. Jag fick påminna mig några gånger om att ta det lite lugnare med maten och efter en stund var jag riktigt avkopplad. Underbart!

Idag har jag köpt lite höstblommor. Jag ska plantera till Öppna förskolan så att entrén blir lite mer välkomnande samt piffa upp det här hemma. Vi ska också lämna tillbaka en massa virke som ligger på uppfarten. Nu behöver vi inget mera, huset börjar närma sig färdigställt utvändigt. Det ska bara upp lite plåtar och fönster/dörr-foder. Underbart!
Jag har också smakat de första vindruvorna från vår ranka. Mums!

Jag hade inte väntat mig druvor redan i år med tanke på hur liten rankan var när jag planterade den...

Nu till området inredning.

Häromdagen var jag ute och tog hand om frökapslarna från vår gula vallmo. Tänk om jag hade fått lägga dem i ett fröhus från Paradisverkstaden. Jag är oerhört förtjust i det mesta som kommer från just Paradisverkstaden, enkelt, stilrent och underbara färger. På bilderna ser ni mina favoriter.


Piec wolnostojący DOVRE Vintage 50Det är förberett för kamin i vardagsrummet. Då det kostar en hel del och vi inte riktigt har hittat någon vi tycker om så har vi prioriterat andra inköp.
Men med posten kom ett reklamblad för några dagar sedan. Med en gång drogs mina ögon till en väldigt fin kamin. Senare på kvällen kom Axel med samma reklamblad och bad mig titta på en kamin han hade blivit intresserad av. Det var samma som jag hade fattat tycke för! Så här ser den ut. Dovre Vintage finns i olika färger och storlekar.

Ni som följer min blogg kanske har ett svagt minne av att jag letat efter ett speciellt tyg till vårt sovrum. Nu har jag ringt alla möjliga företag och kom till slut fram till tillverkaren. Tyget trycks inte längre!!!
Jag har fortsatt leta efter ett något som kan ersätta det fantastiska tyget "Clara-Fina" från Borås Wäferi och kanske har jag lyckats. Mamma tipsade mig om Svanefors textil och där hittade jag tre mönster.



http://www.kollacity.se/ankis/6769-svanefors---hosten-2011-original.jpg 
Detta är ett av tygerna. Nu återstår bara att se hur det ser ut när jag har det i handen!? Vore inte fel om det är så som jag hoppas. Billigt är det också om man jämför med de tyger jag hittills fastnat för. Ca 150:-/m. Svanefors 

Till sist måste jag visa en bild på den otroligt fina och tåliga blomma jag fick för ett tag sedan av lillebror Erik och hans Jossan. Den har nästan alltid blommor och de vita bladen är så fina då de skimrar. En av mina favoritblommor inomhus just nu.


Nu väntar sushin på mig i vardagsrummet!


Hoppas att ni alla får en härlig helg!

kram



Inga kommentarer: