04 maj 2012

Projekt...

Helgen är här och jag känner mig väldigt trött. Trött och nästan apatisk. Ibland blixtrar det till och jag fylls med energi och då snurrar hjärnan igång och spånar på idéer till jobbet eller här hemma.
Jag har hur många projekt som helst i huvudet och nu är det verkligen dags att få ned allt i en bok så att jag inte glömmer av dem.

Här är några saker som skapats på jobbet:

Vi håller på att göra en vägbana ute på gården. Några av barnen har fått välja vägskyltar som vi satt upp lite här och var. Alla cyklar har fått registreringsskyltar, på några av dem står det övningskörning. Bildäcket markerar rondell och där har vi i dagarna planterat lite fina blommor. Barnen gillar att hoppa hage, så det fick bli en även inomhus.
Några glada vimplar gör det färgglatt på gården.
De tre nedersta hyllorna i en bokhylla stod tomma och varför inte använda dem till ett Barbiehus!? Tapeter har ordnats och väggar som kommer dela in ytorna i olika rum. Några av våra äldre flickor har gjort en ritning över vad de vill ha med för typ av rum och vilka möbler. Nu återstår "bara" att tillverka allt.

Igår var det loppis på mina pojkars förskola. Oj, vad fint allt var och vilket jobb de har lagt ned. Det fanns begagnade saker, precis som på en riktig loppis men även en massa saker som barnen skapat. Tomat-, paprika- och potatisplantor fanns också att köpa. Vi avslutade med en billig och god fika.
Här kommer några bilder:
Tändstickaskar, tidningskrukor, plantor, gipsbakelser, bowlingset (av pyntade pet-flaskor), smycken, smyckeaskar...det fanns många roliga och fina saker att köpa. Pengarna som förskolan fick in kommer barnen besluta om vad de ska användas till.
Gustaf och Filip var nöjda med shoppingen, några bilar, bakelser och vattenpistoler handlades. Jag köpte tomatplantor, tändsticksaskar och en fin gammal tomte.

Sist i dagens inlägg kommer några färgklickar från vår trädgård, även en bild från Valborgsfirandet på stranden och sist två bilder på mina killar.
Gräslök, persilja och ett blommande persikoträd.
Det blir många rabarber och färgglada blommor.
Kungsängsliljor på väg att slå ut och pärlhyacinter i mängder.
Vackert...
Chokladbollar blir det till fredagsmys idag. Gustaf gjorde bollar och sedan tog Filip över och rullade dem i strössel. Jag kan ju säga att det låg en hel del strössel på golvet, men, men de hade roligt i varje fall.
Häromdagen när jag blåste håret och vände mig om såg Filip ut så här. Gissa om jag skrattade :-)

Nu ska jag lägga mina buskillar och sedan är det soffan, tidningar och något gott att äta som gäller.

Jag önskar er alla en härlig helg!

kram

2 kommentarer:

Lena sa...

Hittade av en slump din blogg och det är jag glad för! Vilka underbara bilder och så fint du skriver! Efter dagens inlägg längtar jag ännu mer tills barnen börjar hos er på förskolan! KRAM från Lena. (Lite kul förresten; en av mina vänner kallar alltid mig för "Lena vid havet"!)

Lena sa...

Hittade din blogg av en slump och det är jag väldigt glad för! Vilka underbara foton och så fint du skriver! Efter det senaste inlägget längtar jag ännu mer tills barnen ska börja förskolan hos er!! Kram (En kul sak, förresten; en av mina vänner kallar alltid mig för "Lena vid havet"!)