17 juni 2010

Sjukhusvistelse igen :-(

Nu är jag här på sjukhuset i Borås igen :-( I lördags kväll fick vi snabbt packa våra saker och åka in till Akutmottagningen. Smärtan i magen gjorde att jag knappt kunde andas.

Vi hamnade snabbt på gynavdelningen och morgonen därpå gjordes ännu en datortomografi på magen + diverse andra undersökningar och provtagningar.
Läkarna var till en början oense om de skulle operera eller ej men efter samtal med infektionsläkaren och stigande infektionsvärden så beslöt de sig till slut ändå för att operera.
I förrgår besökte återigen min ena lillebror och hans kollegor på operation och nu hoppas jag att det var sista gången.
Efter operationen och ett dygn framöver var en ren och skär mardröm. Jag mådde så dåligt och jag tror knappt att jag orkade öppna ögonen förrän igår efter lunch då jag helt plötsligt blev mig själv igen.

Läkaren kom och berättade om vad de gjort under operationen.  Magen hade tömts på 7 dl vätska, de såg inflammation och infektion och även sammanväxta tarmar.
Det sist nämnda vågade de inte göra något åt med risken för att skada tarmarna så jag får leva med mina sammanväxta tarmar. Jag kan drabbas av koliksmärtor framöver. Det var inflammationen och infektionen som gjort att de växt ihop.

Under gårdagen drabbades jag för första gången i mitt liv av panikångest. Jag hoppas att jag slipper vara med om det igen! Känslan av att tappa kontrollen över sig själv och andningen...ja, det var några tuffa timmar innan det till slut avtog. Jag fick fin hjälp av kuratorn som varit hos mig regelbundet sedan jag blev inlagd. Jag hoppas innerligt att jag slipper vara med om det igen! Fy vad rädd jag var!!!

Igår fyllde min kära Axel år och med tanke på situationen blev det ju inget vidare födelsedagsfirande. Som tur var fick han åtminstone smörgåstårta av sin chef när de hade möte ;-)
Mamma, pappa och Gustaf kom också och hälsade på och de hade med sig lite presenter. Jag, Gustaf och Filip ska uppvakta Axel senare och om Gustaf får bestämma ska vi köpa en uppblåsbar häst som Axel ska ha på stranden i sommar :-)

För en liten stund sedan var sköterskan här och tog bort slangen ur magen som dränerat ut vätska. Obehaglig känsla när den togs ut, som en orm som sprattlar i magen...blä!!! Nu är jag helt venflonfri, inga slangar kopplade till min kropp. Det enda som visar på min sjukhusvistelse är mina sönderstuckna armar, min svullna mage och min konstiga gång då såret på magen gör sig påmint.

Läkaren har sjukskrivit mig i fyra veckor och jag får inte lyfta mer än två kilo. Jag kommer få fortsätta äta två olika sorters antibiotika och ta smärtstillande tabletter. Så kommer livet se ut ett tag framöver.
Idag ska jag få åka hem och nu håller jag tummar och tår för att vi ska få börja vårat liv som en tvåbarnsfamilj hemma och slippa fler komplikationer och sjukhusturer.

Jag är så tacksam för all fantastisk sjukshuspersonal. De har gjort allt vad de kan för att uppmuntra mig och göra mig frisk. De sa att de är trötta på att ha mig här jämt så nu får det vara ett slut på eländet!
Tack älskade Axel för ditt stöd, vad hade jag gjort utan dig!? Du ger mig sådant stöd och lugn! Älskar dig!
Tack mamma och pappa för att ni tagit hand om storeman!
Tack alla andra som ringt och hälsat och visat er omtanke!

många kramar 

6 kommentarer:

Stinas vardagsrum sa...

Kära Rebecca, när ska allt detta ta slut? Krya på dig. Kram Stina med familj

Frida sa...

usch vilka jobbiga stunder du har behövt stå ut med! Det är inte rättvist att man ska behöva vara med om det när man har två små att ta hand om!
Hoppas du kryar på dig snart!!!
KRAM från mig!
Frida

Maria sa...

Oj, tur i oturen att ni kom iväg till akuten tillsist. Hoppas att det blir ordning på infektioner och sånt nu. Jag måste fråga, hur har ni gjort den här tiden när du mått så dåligt? Har din man varit hemma från jobbet då? Eller har du klarat dig själv med barnen? Jag fick nackspärr för en vacka sen och kände mig helt handikappad när jag skulle ta hand om min 2-månaders tös. Kan tänka hur det kännts för dig då.

Becca sa...

Maria: Grattis till er lilla flicka! Vad heter hon? Gick förlossningen bra? De få dagar jag varit hemma har jag försökt klara av själv eller så har sambon fått åka hem från jobbet. Nu är jag sjukskriven i nästan fem veckor så då får sambon ta föräldraledigt eller så kommer min pappa hit och hjälper mig. Klarar mig inte själv i dagsläget.

Stina och Frida: Nu måste det ju bli bättre och bättre dag för dag :-) Tack för er omtanke!

kram

Becca

Maria sa...

Hej igen!
Nova heter min lilla flicka. Förlossningen gick väl bra på det sättet att det inte var några komplikationer. Däremot hade jag fruktansvärt ont och höll på i 22 timmar. Jag fick värkstimulerande och överdosera lustgasen vilket resulterade att jag hallucinerade mig fram till krystvärkarna, men då blev jag klar i huvet igen. Det var fullständig lycka när hon föddes.
Lycka till med allt nu!

Gilla Yoga sa...

Usch, stackars dig, du verkar ha tuffa dagar! Hoppas att det verkligen vänder nu och att du snart är på benen igen och kan njuta av sommaren tillsammans med din kärlek och goa barn!!!

Kram Linda