23 augusti 2010

Spöken, förkylningar och annat mysigt ;-)

Nu har det gått flera dagar sedan jag skrev sist. Det är inte så mycket tid över till datorn när mina pojkar och hemmet har tagits om hand.

De senaste veckorna har vi heller inte sovit särskilt bra så här hemma lägger vi oss så fort vi kan. Gustaf är vaken flera timmar varje natt för det är spöken i vårt hus. Nu har han dessutom börjat hosta en hel del så vi är inte så pigga.
Även Filip har blivit förkyld, han har feber och näsan rinner, vilket även det ställer till det på nätterna. Tack och lov behöver jag inte gå iväg och jobba som Axel måste göra!

Vad gäller alla spöken så gjorde vi ett försök för några dagar sedan att bli av med dem. Jag och Gustaf skrev ett brev där han bad dem att sluta komma hit och störa på nätterna. Brevet lade vi ut på entretrappan. Nästa morgon låg det ett svar, men dock inte från alla spöken utan från självaste tomten.
Tomten förklarade att det är han som är ute och kikar så alla barn har det bra. Gustaf blev oerhört glad, men jag vet inte riktigt om det hjälpte. Vi får väl se hur nätterna blir framöver när ingen hosta och rinnande näsa längre stör honom.

Häromdagen grillade Axel något som blev oerhört gott. Köttfärskebab i pitabröd (skulle varit lammfärs men vi hade ingen). Recept finns i boken "Paul grillar". Allt tillagades på grillen. Brödet blev enormt gott! Efteråt blev det smarrig rabarberpaj.


Igår var en sådan där dag som vi bara gick fram och tillbaka här hemma och smågnällde allihop. Till slut lyckades vi åtminstone packa fikakorgen och få in oss i bilen. Vi körde mot skogen där vi ägnade oss åt att leta svamp i ett par timmar.
Allt var väldigt mysigt och rogivande fram till trötte Gustaf började plocka grenar istället för gula svampar. Han skulle ha med sig alla hem och han skulle absolut inte bära dom själv. Det var inte tyst och rofyllt i skogen längre kan jag lova. Jag bara väntade på att någon skulle komma springande i tron om  att det var ett vilset barn som skrek i panik..
Till slut kom vi dock fram till bilen igen, lika många som vi var när vi kom dit, med alla grenar (han bar dom själv) och faktiskt även med lite svamp.
Vi beslutade oss för att ta fram picnickorgen och det var ju mysigt fram till det kittlade på min hand och en fästing kom krypandes. Vi packade ihop och åkte hem!
Vi tänker faktiskt göra om denna utflykt i år igen ;-)


Något som jag ägnar mig åt nu för tiden när jag får några minuter för mig själv är att kika runt efter tyger. Jag har bestämt mig för att klä om en fåtölj och några stolar. Det finns många fina tyger men de jag gillar har en förmåga att vara väldigt dyra. Vi pratar om ett meterpris på över 1000:-...suck!
Jag är oerhört förtjust i Josef Franks tyger, men med det priset så får det nog vänta.

Bild: Svenskt tenn, Josef Frank

Häromdagen fick jag ett tidningsurklipp av mina föräldrar som handlade om ett ställe i Rydboholm (nära Borås) där de säljer tyger av bland andra Stig Lindberg. Han har gjort ett tyg som heter "Herbarium"
(495:-/m) som är väldigt fint. Jag får helt enkelt ta och göra en utflykt en dag till Ljungbergs!
Annars har Åhlens faktiskt väldigt fina tyger i Josef Frank-stil. Jag ska nog hitta något så småningom!

Här är mina objekt som ska få lite nya "kläder".
Vänster: Carl Malmstens "Herrgården".
Höger: Fåtölj som hängde med när vi köpte stugan. (dock inte med det tyget).

Nu ska jag ta hand om mina snörvliga killar och försöka göra något vettigt av resten av denna dag. Jag hoppas faktiskt att den snart är över för imorgon är det jag som sitter i frisörstolen ett par timmar och blir av med slitna toppar och bara har det lugnt och skönt. Älskar att gå till frisören!

kram

Inga kommentarer: