08 december 2013

Julmys

För ett par månader satt jag i vardagsrumssoffan och hade extrem bröllopsabstinens. Då kom jag på att mitt pyssel och dekorerande inte behöver vara över, jag bara byter tema.
Några sekunder senare sa jag till Axel att vi ska ha en liten glöggfest här hemma och med en gång åkte min "festplaneraranteckningsbok" fram. Sedan dess har jag planerat och grejat och så igår var det då äntligen dags!

Vädret var som på beställning. Marken var vit, kvällen var kall och stjärnorna glittrade på himlen.
Till oss kom några vänner på "gatan" och vi hade en riktigt härlig kväll med många skratt.

Nedan kommer några foton från kvällen. Tyvärr är kvalitén inte så bra.

Jag är så glad för den gamla kopparkannan som ni kan se på bordet.
Jag tror att Axel fått den av sin farfar.
På julbordet hade vi:
  • Ostar, kex och pepparkakor.
  • Baconinlindade dadlar.
  • Rotfruktschips med pepparrotskräm och rökt lax.
  • Kavring med parmesankräm och färskt fikon på toppen.
  • Smördegsinbakad prinskorv med röd sås.
  • Minipizzor i form av små granar. Stansade ut med pepparkaksform på pizzadegen.
  • Gubbröra och tunna knäckebröd
  • Nötter.
  • Marsipanbröd.
  • Knäck och annat smågodis.
  • Marshmallowsnögubbar.
  • Marshmallowstick.
  • Fruktfat.
  • Glögg med tillbehör.
  • Varm chokladbuffé.
1. Nougat- och marsipanrullar.
2. Jag gjorde en marshmallowsnögubbe till varje barn.
1. Rotfrukstchips med parmesankräm och rökt lax.
2. Kavring med pepparrotskräm toppade med färskt fikon.
Varm chokladbuffén: 
Mina bröllopsmuggar fyllde jag med vispad grädde, polkagriskäppar, 
minimarshmallows, smarties, strössel och oboypulver.
1. Festliga och lättgjorda marshmallowsticks.
2. Hemmagjord knäck, polkagrisar, chokladfudge och tomtar.

1. Jag skrev ut roliga etiketter till vattenflaskorna: "Melted snowman"
2. Snöflingor av papper. Riktigt roligt att göra! Tidsbrist gjorde dock att 
det inte blev riktigt som jag tänkt.
Titta vilka fina presenter vi fick av våra underbara gäster!

Under kvällen fick jag springa in till en ledsen Filip flera gånger. Lilleman är så förkyld så han orkade inte vara med så länge utan somnade tidigt.
När jag kom in i sovrummet och lade mig på sängen för att trösta honom såg jag ut genom fönstret. Himlen var alldeles stjärnklar.
Där låg jag i det mörka rummet med min lille Filip intill mig. Han lugnad av min närvaro. Jag tittade på den fina himlen. Lyssnade till mina vänners glada röster och skratt. Jag kände mig så lugn och tacksam över att få vara här, på denna lilla plats i den stora världen. Denna lilla plats, mitt hem,  med så många fina människor. Människor som värmer mitt innersta!

kram

Becca


Inga kommentarer: