12 december 2013

Meningsfulla julklappar...

Imorgon ska jag få jobba igen!!!! Efter en och en halv vecka hemma med mina små sjuklingar är jag i desperat behov av att få komma utanför dörren. Desperat efter att få träffa andra människor!
Gustaf är fortfarande sjuk så Axel kommer att vara hemma med honom imorgon.

Hur går det för er med julklapparna? Själv har jag inte riktigt förstått att det faktiskt snart är självaste dagen. Några klappar är inhandlade men färdig är jag inte. Jag vill klura ut den där perfekta presenten, inte bara köpa för att ha något att ge.


 foto: Globalportalen

I år har jag hittills hållit mig undan större köpcentrum för att slippa dras med i shoppingstressen. När jag ser den tragiska reklamen på tv:n om den lilla ensamma flickan. Detta är en verklighet för många barn. Flickan som sitter hemma i mörkret och när det sedan ringer på dörren står hennes mamma utanför tillsammans med två poliser. I samma reklam visas ett annat scenario, hemma hos en annan familj. Där öppnar familjen glatt dörren och där står tomten.
Denna reklam griper verkligen tag i mig och får mig att ännu mera ta avstånd till hysterin vad gäller paketinköp.

 KÖP EN MENINGSFULL JULKLAPP!

 Det finns många sätt att bidraga, nedan följer några:

Stadsmissionen; Genom att skänka en julgåva till Stadsmissionen ger du egentligen en julklapp till någon som har det svårt. Här skänker du med ditt betalkort. Köp valfri klapp och du får ett gåvobevis som du kan skriva ut och ge bort i julklapp, mejla eller lägga ut på din Facebooksida.

Rädda Barnen: Här hittar du bland annat utvalda designobjekt med en unik förmåga att göra världen vackrare. Köper du dem bidrar du till vårt arbete att göra tillvaron och framtidsutsikterna ljusare för barn i utsatta situationer.
Ett bra köp blir också en god handling. 


UNICEF; Allt du handlar skickas till de barn som behöver dem mest. Du får fina gåvobevis att ge bort. 

Cancerfonden: Ge fler familjer en god jul i framtiden. Skänk en julgåva eller varför inte köpa en jullott.

Childhood Foundation: Den perfekta kramsnön finns på www.childhood.se/snogubbe. Här kan alla skapa en egen snögubbe för en summa man själv bestämmer. Pengarna går oavkortat till Childhoods projektverksamhet för utsatta barn runt om i världen. 

Röda Korset: Köp en psykolog till svärmor, rent vatten i Afghanistan till din kompis och mat till barnen i Syrien till dagisfröknarna; det finns många gåvor och länder att välja på. Du får ett snyggt gåvokort, digitalt eller fysiskt.

Hjärnfonden: Ge hjärnforskning i julklapp och få nyinspelning av den klassiska jullåten "Tänd ett ljus" framförd av popartisten Britta Persson.

HÄR hittar du ännu fler! 

UNICEFs unika handmålade julkula i glas




Inga kommentarer: