09 mars 2011

En onsdag i mars...

Idag var det dags för att åka till Sahlgrenska och förhoppningsvis få första dosen medicin. Under bilresan var jag nervös/rädd för vad som komma skulle. Förra våren och sommarens sjukhusvistelse spökade. Eftersom min kropp inte reagerade normalt då så har jag varit rädd för att det kommer bli så igen. Mental träning under bilresan med andra ord!
Först gjordes EKG och det togs blodprover. Blodtrycket var väldigt lågt men pulsen hade tack och lov ökat och man jämför med förra gången. Om pulsen hade varit under 45 hade jag inte fått någon tablett.
Sedan var det dags att träffa läkaren som informerade mig om att jag fick godkänt för att ta tabletterna och så fick jag svar på magnetkameraundersökningen jag gjorde för några veckor sedan.
Glädjande besked vill jag lova! Det hade bara tillkommit plack (ärrvävnad) i ryggmärgen. En liten prick, det var allt :-) Senaste magnetkameraundersökningen var år 2007 så jag har alltså klarat mig bra sedan dess!

Kl 09.15 kopplades Holter på ( spelar in hjärtrytmen) och jag fick svälja tabletten. Det kändes faktiskt lite nervöst. Yrsel, illamående, bröstsmärtor och några andra biverkningar kunde man råka ut för första dagen men än så länge känner jag ingenting.
De kommande tre-fyra dagarna kommer man känna sig lite "mysko" som sjuksköterskan uttryckte det. Vi får väl se hur det blir i mitt fall?!
När jag kom ut från sjukhuset möttes jag av något riktigt tråkigt, snöstorm. Igår satt jag på altanen och solade!!!! Men det var väl ganska väntat med bakslag så här i början av mars månad.
Tulpanbuketten jag fick av Axel idag har fått sprida vår inomhus åtminstone!


Häromdagen byggde jag och Gustaf äntligen hans Lego City polisstation. Det är så roligt att bygga och det är faktiskt riktigt roligt att leka med det också. Jag får ofta ha en av tjuvarna men när Gustaf väl har satt in tjuven i cellen så är det han som använder sig av specialeffekten att spränga cellens ena vägg så tjuven kan rymma igen. Rolig effekt men det finns också  roliga detaljer, eller snarare söta detaljer.
Kaffebryggare, toaletter, dator,vattenautomat och videokameror med mera...


För en liten stund sedan var jag inne på H&M internetshop och kollade heminredningssidorna. Jag såg faktiskt några grejer som jag blev sugen på. Fjärilskudden och sittdynan skulle passa bra i min hänggunga.




Bilder: H&M

Jag måste ju också  visa de härliga tröjorna som mamma stickat till Gustaf och Filip. Mina pojkar blev så fina!
Stort tack mamma!

Söta färgglada labanknappar på Filips tröja.

Just nu går jag i tapetfunderingar igen. Jag har velat göra om i sovrummet ett bra tag och nu känns det ännu mer påtagligt. Ut med känslan av "New England" och in med ny sängram, rolig fondtapet, sideboard i teak, färgglada kuddar ovanpå sängen och så upp med någon charmig lampa i fönstret och nya gardiner givetvis. 
De som hänger där nu är fina, skirt vitt tyg med små röda prickar på MEN inte ens det får mig att hålla kvar vid stilen som intagit vårt sovrum! 
Så kom vi då också till att i sovrummet står en fin Carl Malmstensskänk i gråvit, i sovrummet står en gammal gungstol även den i gråvit. Ja, jag hör till dem som har svårt att göra mig av med gamla möbler. Jag har funderat och funderat på om det finns någon annanstans i huset som skänken kan stå, men det verkar inte så. Gungstolen funderar jag på att måla om i svart och då kanske den ändå kan få bo kvar i sovrummet!? 
Som ni förstår kommer jag fortsätta fundera ett tag till...

 Eldblomman från Boråstapeter          Vårklockor Vit från Boråstapeter 
Tapeten: Eldblomma har jag spanat på väldigt länge och även Vårklocka. De är båda tapeter som ger mig oerhörd inspiration till min omvandling av sovrummet. Dessutom är de väldigt glada tapeter!  

Jag måste ju också berätta att vår katt Lovis kommit tillbaka igen. Jag gick för några dagar sedan och lyste in under altanen med ficklampa. Plötsligt lyste två ögon mot mig och jag drog en suck av lättnad. Efter lite lirkande kom Lovis fram och jag kramade om henne.
Jag tog med henne in och gav henne paraffinolja som hjälpte henne med magen. Skönt att ha henne hemma igen!

Till sist avslutar jag med ett foto på Filip som älskar att klättra. Häromdagen fick jag springa fram till pallen som vår lille man tydligen numera tar sig upp på. Han var överlycklig och skrattade som bara den.


kram


Tack pappa för skjuts och hjälp med barnen idag!

Inga kommentarer: