25 december 2010

Julafton

Magen är proppfull med julmat och julgodis och ändå ser jag till att ta mig små turer förbi godisskålarna för att fylla på ännu lite till. Egentligen är jag inte ens sugen på godis men det bara blir så. Nu längtar jag faktiskt efter lite mer sunda matvanor. Det känns i kroppen och knoppen att det blivit för mycket av det som jag annars inte äter så ofta och i sådana mängder. Trött, seg och uppsvälld är jag just nu ;-)

Igår var det julafton och den hann passera utan att jag ens hann känna att det var självaste dagen. Jag vet inte vad det beror på, men det är bara att gilla läget och se fram emot nästa högtid som är påsk.

Julaftonen tillbringade vi hemma tillsammans med mina föräldrar och syskon. Största/värsta händelsen var när vi inte hittade tomtekläderna. Efter att ha vänt upp och ned på hela huset och de fortfarande inte syntes till var det bara att ta fram vadden till mina syprojekt och juteväven som ska vara till blommorna till våren.
Lillebror Erik förvandlades på några minuter till en grotesk varelse som fick mig att få kramp i magen av skratt men Gustaf gick på det som tur var.
Nu har jag ett år på mig att hitta tomtekläderna för nästa jul ska minsann inte en levande vaddklump med tomteluva få inta mitt hus.
Så här såg vår tomte ut:


Tomten hade med sig många julklappar och några av dem var faktiskt till mig. Jag fick bland annat:

1. Kokbok och härlig grön stekpanna. 2. Godsaker till huden.
1. Trådlöst headset till telefonen. 2. Kokbok av Leila.
1-2. Fin blus med vackra detaljer.
1. Så kom då mina Marimekko-muggar i tid till julafton. De har rest från Frankrike.
 1. Söt liten fjärilsbrosch.

Här kommer lite andra foton från självaste julafton:


Nu ska jag strax lägga mina sjuklingar (Gustaf hostar som bara den och Filip har feber) och efter det ska jag sjunka ned i soffan med ett stort glas vatten och en härligt sur och fräsch apelsin.

God fortsättning!

kram

Becca

Inga kommentarer: