31 december 2010

Nyårsafton

Det är nyårsafton och jag kan inte låta bli att reflektera kring året som snart är över. Vilket år! Jag har blivit mamma till underbara Filip. Tvåbarnsmamma!

Året började ju inte så bra. Först bodde jag i Borås för att vara nära sjukhus och därmed saknade jag Axel och Gustaf väldigt mycket. Sedan när jag trodde att allt skulle bli bra igen, från och med den åttonde april då kejsarsnittet var planerat, så blev det ännu värre.
Häromdagen stod jag framför spegeln för att titta på ärret efter kejsarsnittet och de andra operationerna. Det kommer alltid påminna mig om en fruktansvärd tid men det är också en lämning efter att underbaraste Filip kom till världen. Med tiden kommer ärret blekna och så även mina minnen.

I slutet av augusti kände vi alla att det började vända och sjukhusbesöken uteblev.
Det var dags att börja leva som en vanlig familj igen :-) Så underbart!
Nu sitter jag här. Det är i slutet av december och jag älskar livet! Livet med min familj i närheten av havet!

Idag kommer vänner till oss för att fira nyårsafton. Det blir trerätters och lite annat smått och gott. Jag hoppas att jag orkar hålla mig vaken till tolvslaget så jag får skåla med mina vänner och ge min Axel en puss.
Just nu är vi alla väldigt trötta. Axel kommer att ha arbetat över 100 timmar på bara denna veckan och med det innebär det att jag får ta båda killarna alla nätterna. Inget roligt alls då båda har varit/är krassliga och spökat i stort sett hela nätterna.
Inte konstigt att jag ser stjärnor idag, tröttheten ställer till det på många olika sätt.

Häromdagen var vi hos några vänner här på gatan och blev bjudna på en mysig fika med olika ostar, bröd, glögg och godis.
Jag och L hamnade vid pianot och sjöng, riktigt roligt att sjunga i stämmor bara vi två. Jag har inga foton från denna trevliga eftermiddag utan det får bli ett par bilder på blomsterarrangemanget de fick av oss istället.

Jag blev på pysselhumör och grejade i ordning ett litet blomsterarrangemang. Mottagaren blev väldigt glad och sa att det var precis i hennes smak. :-) Allt som behövdes var en glasburk från IKEA, en hyacint, hasselnötter, mossa, glaskross och ett fint tygband.

Nu ska jag kolla igenom att-göra-listan. Dukningen är så gott som färdig, ska bara vika servetter och lägga de sista detaljerna på bordet.

Ostindia-servisen är framme och så även hyacintarrangemange på ett kakfat på fot.

Förrätten och efterrätten är så gott som färdiga och huvudrätten har Axel koll på. Alltså bara en dusch efter löparrundan och sedan är det finkläderna som ska på. Vid 16-tiden kommer gästerna.
Vår meny denna afton ser ut så här:

Förrätt:
Parmensankorgar med skagenröra och rökt lax

Huvudrätt:
Grillad fläskfilé a la Axel, potatisgratäng, sallad

Efterrätt:
Tobleronemousse på en spegel av hallonsås

Senare under kvällen kommer även ostbrickan fram och lite godis. Ska bli mums!

Till sist vill jag önska er alla ett gott slut på 2010 och en fantastiskt 2011.

många kramar

Becca


3 kommentarer:

Stina sa...

Gott nytt år, Rebecka! Hoppas att du får ett fantastiskt 2011 för det är du verkligen värd efter allt som hänt! Tack för det fina julkortet vi fick. Kram till dig och din familj! /Stina

Malin sa...

Det lät som en god meny!
Hoppas att ditt 2011 blir som den sista delen på 2010.!

Becca sa...

Stina: Detsamma till er! Hoppas att 2011 blir ett riktigt bra år på alla sätt och vis. många kramar

Malin: Maten var riktigt god. Rekommenderar verkligen parmesankorgarna med röran...mums!!!
God fortsättning!