21 december 2011

Avslut, pynt och andra händelser...

Vet inte vart jag ska börja...det var ju ett tag sedan, som vanligt nu för tiden. Om bara några dagar är det julafton och jag befinner mig fortfarande i oktober, vet inte hur jag ska locka fram julkänslan!?
Vädret hjälper ju inte till med saken direkt, särskilt inte då jag såg en maskros blomma i trädgården häromdagen. Kanske den ger upp efter nattens frost?

Jag har nu avslutat i stort sett alla projekt som fyllt almanackan. Idag bockade jag av tre läkarbesök. De sista i den läkemedelsstudie som jag deltagit i. Ögonen har inte drabbats av någon skada och inte heller huden. Provsvaren ser bra ut de också. Så nu är det bara att fortsätta med tabletterna och hoppas på att de hjälper mig.

I fredags gjorde jag sista dagen på Öppna förskolan. Oj, vad det kändes vemodigt! När vi fick present och föräldrarna sa fina ord, då vattnades mina ögon. Jag kommer verkligen sakna min tid på denna arbetsplats och jag är så innerligt glad för att jag gav mig på att testa denna typ av verksamhet. Det har stärkt mig väldigt mycket i både min yrkesroll och privat.

I fredags lade jag även festdekoren bakom mig. Jag och min kollega Ingela fick ju i uppdrag att pynta till julfesten.  Vi tillverkade det mesta själva och vi pyntade och pyntade.
Det var otroligt roligt att stå vid entrén när festdeltagarna anlände. Vi fick höra många spontana kommentarer som värmde i hjärtat. Även nu i efterhand har vi fått otroligt mycket beröm. Magiskt, var mångas intryck. Kanske kan vi få fler uppdrag!? Hoppas!!!!
Nedan följer några bilder från festen...tyvärr blev inte bilderna så bra...

I entrén stod en korg med juläpplen på en stege, gamla skidor och stavar, granris, skira tyger som snö och en snöbollslykta. Snölyktan var lätt att göra och blev väldigt effektfull.
Dessa isprinsessor var oerhört effektfulla med sitt glittrande (silverglitter på silkespapperkjolarna och puffärmarna)
Bild 1: Vi spraymålade ett träd vitt och sedan slängde vi på silverglitter. Därefter hängde vi i prismor och små silvriga lappar med juliga meddelanden på tex "Jag såg mamma kyssa tomten", "Finns det några snälla barn" osv. En ljusslinga drogs också längs med stammen. 
Bild 2: Här serverades glögg och pepparkakor under isprinsessorna och skylten där det står: "Drömmen om en vit jul"
Godisbordet som ingen vågade röra ;-) Vi for runt på loppisar och köpte tallrikar och snapsglas mm. Fram med limpistolen och vips så hade vi skålar på fot och 3-våningsfat. På med snöigt och juligt godis och sedan såg det ut så här.
Bild 1: Paket, silverkransar och en snöig julgran ovanpå spisen och en massa blockljus i. 
Bild 2: Vi gjorde fyra ganska stora enekransar. Vi hängde pepparkaksformar, polkagriskäppar, pepparkakor, silvriga julgranskulor mm från kransarna.
Bild 1: Julgran med vita smällkarameller och snöbollskulor.
Bild 2: Kandelabrar på det långa julbordet.

Vad gäller julförberedelserna här hemma så händer det inte så mycket. Jag fick ett ryck häromdagen och tog fram marsipanklumpen och lade den framför Gustaf. Så här blev resultatet:

 Snögubbe, tomte, små paket (det ena med vita snören om) och så gjorde han en kanon (syns inte i bild)

Förra lördagen gav vi oss av till Liseberg i hopp om att väcka julkänslan till liv. Visst började "jingle bells" spela inombords men så fort vi kom ut från Liseberg igen så var jag tillbaka i oktober. Vi hade hur som helst en mysig stund tillsammans med väldigt många andra Lisebergsbesökare. Kvällen avslutades med att Gustaf vann 4 kg choklad. Gissa om han blev lycklig!?

 Glad kille...

Jag och barnen gav oss av till Kungsbacka igår för att träffa tomten och lämna önskelista. Jag tänkte att detta absolut skulle få mig att komma i fas men icke.
Där satt en tomte, fin som bara den, men när han öppnade munnen så försvann det magiska och juliga. Han hade en ganska utpräglad göteborgsdialekt och inte alls en varm och djup tomteröst.
Snäll var han i varje fall. Gustaf och Filip fick var sitt gosedjurslejon. Gustaf blev också intervjuad i radion, så han var lite stolt över att få ha pratat i mikrofon.

Julklapparna har jag köpt färdigt. Nu ska de "bara" slås in och läggas under granen och några i tomtens säck. Självaste julafton ska vi fira här hemma och jag är egentligen inte i närheten av färdig med det som ska vara klart till julbordet och annat som ska fixas.
MEN, jag tänker inte stressa upp mig för det. Det får bli som det blir. Huvudsaken för mig är att vi alla är tillsammans och för barnens skull får tomten gärna knacka på dörren.

Till sist vill jag önskar er alla en riktigt God Jul. Ni som ska ut på vägarna, ta det försiktigt!


pssst...Idag såg jag en otroligt söt miniatyr av min köksstol Lilla Åland.  "Måste-ha-begäret" väcktes men när prislappen dök upp så var inte inte lika roligt längre. 995:-!!!!! men söt är den...

Det är 70 år sedan Carl Malmsten (1888-1972) färdigställde sitt första exemplar av Lilla Åland. Lilla Lilla Åland är en miniatyr av Lilla Åland som producerats i en numrerad upplaga, 1-1000, framtagen av Stolab, till Carl Malmstens ära. Finns i oljad björk, vitt och svart.

pssst... Tack Höökarna för den underbara julgransugglan. Ugglan är en inredningsfavorit! Även tack för chokladen. Kram

pssst...Tack pappa för att du varit min chaufför idag då jag själv inte fått köra bil. Kram

1 kommentar:

KLARA LAVENDEL sa...

Hallo kompis!
Fina bilderna blev! Jag har inte ro att skriva, så det var roligt att se att du fick ner allt!
Hoppas nu att er jul blir fridfull och gnistrande! Kram Ingela