05 december 2011

Julstök och andra förberedelser...

December är här och rusade livet på fort innan, så vet jag inte vad jag ska säga nu!? Det är fullt upp både hemma och på jobbet och med sömnlösa nätter på det, ingen bra kombination.
Jag vill ju så gärna njuta av denna mysiga tid som är nu, försöker verkligen stanna upp ibland. Varje kväll innan jag lägger mig står jag där vid mina hyacinter. Jag blundar, tar ett djupt andetag och drar in den ljuvliga doften som får mig att höra Arne Weises röst då han presenterar Kalle Ankas jul, jag ser paket under granen, tindrande juleljus och jag känner värmen spridas. Samma värme och barnsliga pirr som när jag var en liten flicka.
Tänk vad dofter kan väcka minnen till liv!

Sömnlösa nätter har vi ju tyvärr haft väldigt gott om sedan vi blev föräldrar. Att sedan behöva gå upp strax innan 6 varje morgon gör inte saken bättre.
Sömnlösheten beror mycket på vår Gustaf. Han hostar och krånglar. Igår var Axel och Gustaf dock hos en barnläkare för att kolla upp hostan som vi redan för ett år sedan kollade på vct.
Denna gång gjordes dock en helt annan bedömning än vad vct gjort. Gustaf har astma! Inte konstigt att krupp och alla hostmediciner inte hjälpt. Grrr, när jag tänker på hur min lille prins fått lida i onödan!!!
Hur som helst efter en träff med världens bästa barnläkare så fick de med sig en mängd olika hjälpmedel. En inhalator som vi ska använda två gånger om dagen + avsvällande på nätterna.

Vad gäller kören som jag är med och sjunger i så  närmar det sig verkligen självaste konserten.
Söndagen den 11 december kl. 18.00 i Frillesåsskolans matsal är ni varmt välkomna att lyssna på oss. Biljetter förköps på Frilles Café och Bistro eller förbokas på: 0707564200.

Annat som upptar min tid nu är planering av julfest för Frillesås pedagogiska enhet. Jag och min kollega blev erbjudna att få dekorera festlokalen :-) Inredningsgalna som vi är tackade vi snabbt JA!
Så nu ägnas alltså mycket ledig tid åt att inhämta ideér och inspiration i inredningstidningar. Idag besökte jag även blomsteraffären där vi ska köpa blomsterarrangemang. Så fantastiskt mycket fint de har. Ett roligt projekt framför oss...

Andra projekt är också tre Luciatåg. Det hade räckt med ett men eftersom jag är på flera ställen så blir det så här. Inte nog med det, 4 läkarbesök kommer också ske inom de närmaste två veckorna, ett nybyggnationsmöte och en eftermiddagsträff på min nya arbetsplats för att hälsa på alla föräldrar...oj...vad mycket det blev helt plötsligt...
Måste ju hinna pyssla och mysa hemma också!

Vad gäller julförberedelser här hemma så har vi inte kommit så långt än. Lussekatter hjälpte Gustaf mig att baka häromdagen. Han är så duktig och gjorde helt fantastiskt fina kusar!


Pepparkakshuset är också färdigt. Jag och Gustaf dekorerade och åt om vart annat. Så här blev det i år (tyvärr ingen bra bild):


Lite nytt pynt till julgranen har jag även hunnit handla. I år blir det en ganska diskret klädsel, med varma cremevita färger på kulorna, vilka är i olika storlekar. Lite inslag av kristall blir det också.

Ser fram emot att pynta granen tillsammans med barnen...

Förra veckan hade vi marsipankväll tillsammans med föräldrarna på Öppna förskolan. Oj, vad roligt vi hade! Många skratt fyllde vår kväll men också marsipanfigurer givetvis. Tack Maria, konditorn, för all hjälp!
Så här såg mina figurer ut:


Nu ska jag fixa lite grejer på datorn sedan är det jag, soffan och en marsipanbit som gäller.
Dröjer det till nästa gång jag skriver så vet ni varför ;-)

Försök att ta det lugnt och njuta av adventstiden. Var också rädda om er på vägarna!

kram

Inga kommentarer: