20 april 2011

Dagarna innan påsk...

Nu är jag precis hemkommen efter en alldeles fantastisk promenad med Filip. Det var en promenad som gav så mycket ro, en promenad som gjorde mig varm inombords och lycklig.
Värme, måsar skriar, gröna knoppar på träden, vitsippor, mjuk havssand, tånglukt, vågkluck och alldeles alldeles lugnt...jag skulle kunnat gå i flera timmar.
Detta var precis vad jag behövde, lugn och ro!

En bukett med vitsippor plockades under promenaden.

Påsk närmar sig. Vi har inget planerat förutom påskdagen och det känns riktigt skönt. Det var längesedan vi bara var tillsammans och tog dagen som den kom.
Påskafton tänkte vi laga lite god mat, ha påskäggsjakt i trädgården, en tur till Åsa glasscafé och senare under dagen även leta upp någon påskeld. Resten av påskhelgen hoppas vi kunna vara ute mycket och greja i trädgården. Men som sagt vi får se vad vi känner för.

Igår när jag hämtade Gustaf på förskolan fick han med sig sitt påskpyssel hem. Vilken underbar kyckling! Jag blev rörd när jag såg hur stolt Gustaf var över sin lilla gula figur.


Vi har tyvärr inte hunnit påskpyssla så mycket hemma som jag första tänkt. Häromdagen fick vi dock lite tid bara jag och Gustaf och då fick han så lite prydnadsgräs och sätta i några tuppar, hönor och kycklingar.
De underbara figurerna (av järn) har pappa köpt på loppis. Tack snälla pappa!

Gustaf älskar att pyssla.

Vad gäller vår uppgrävda baksida ser det numera ut så här. Näst på tur att gjuta grunden!

Längtar till det lilla vita står på plats...

Vi har även börjat ta tag i den förstörda gräsmattan. Det är bara att lägga på lite mer jord, kratta, stampa och slänga ut gräsfrön. Vore ju roligt med en grön matta till sommaren istället för en leråker.
Då de senaste kvällarna varit underbara har jag även hunnit plantera lite olika fröer. Krasse, persilja, dill, ärtor och gräslök är än så länge i krukor, men vem vet vad jag jag kommer hem med nästa gång jag passerat ett fröställ i affären ;-)

Hänggungan är nu på plats på sovrumsaltanen. Så underbart det var att sitta där härom kvällen och lyssna på fåglarnas kvitter och dra djupa andetag och få in den goda friska vårlukten i näsan. Detta kommer jag se till att få in som rutinm, de kvällar det inte regnar!

Jag letar fortfarande efter en klänning till kusin L:s bröllop. Tyvärr har jag en bild i huvudet hur jag vill att den ska se ut och som vanligt ställer det bara till det för mig. Jag har kikat i hur många affärer som helst och det känns som om jag letat igenom varenda webbshop. Varför finns det bara svarta, vita, puderrosa och aprikos klänningar!??!?! Svart och vitt går bort då det är bröllop och de sistnämnda färgerna passar jag inte i. Det vore ju roligt om man såg skillnad på hud och tyg om man säger så ;-)
Jag börjar bli desperat!!! Någon som har något bra tips på vart man kan shoppa klänning?

Renoveringen av mitt karamellställ har påbörjats, sakta men säkert. Jag har börjat med locken på glasburkarna. Vilket under lite våtslippapper och autosol kan göra!

 Före- Efter

Nu ska jag och minstingen fika lite. Gustaf är hos mormor och morfar. Det var en lycklig kille jag vinkade av kl 6 på morgonen idag. Han har verkligen längtat efter att få åka till Borås.
Senare idag så ska det fortsättas med städning!

kram

Inga kommentarer: