13 april 2011

Host, snörvel & så lite kalas...

Idag har vi varit på vårdcentralen. Gustaf skulle träffa läkaren och ta lite prover och Filip hade 1-årskontroll. Båda killarna har 39 graders feber och mår inte alls bra så det blev ganska svettigt ett tag när läkaren skulle lyssna på Gustafs hjärta  och  för att inte tala om när svalg- och blodprover skulle tas. Jag fick hålla Gustaf i ett fast grepp medan läkaren försökte komma åt, samtidigt satt Filip i sin bilstol och var mindre glad. SUCK!
Efter en timme lämnade vi dock Åsa med en kasse full med panodil, hostmedicin och kruppmedicin. Nu kanske vi får sova några timmar inatt till skillnad från de senaste nätterna.
Jag är så trött på sjukdomar, vi har knappt friskperioder alls känns det som. Ett besök på förskolan så är vi igång igen. Skulle vara bra om vissa föräldrar hade hemma sina barn när de är superdupersnoriga och hostiga eller har andra åkommor...grrrr...

Vi har i varje fall lyckats fira Filip som fyllt 1 år. Min stora lilla kille! I lördags kom släkten och vi åt salladsbuffé och tårta. Vädret visade sig från sin bästa sida så gästerna fick också sola sig på altanen. Underbara vårvärme!
Nedan kommer lite bilder från kalaset och på några av alla fina paket:

Tack för alla fina presenter!

Jag har även hunnit med mitt stringhylleprojekt. Jag har en strykning med färg kvar sedan ska hyllan upp i köket. Ser fram emot att få sätta upp den på köksväggen.

Kändes så bra att sätta igång med grundandet. Det kommer bli sådan skillnad i köket när hyllan kommer upp...till det bättre hoppas jag ;-)

Trädgården har tagits om hand. Prydnadsgräset har klippts ned, ogräs rensats, rabarber flyttats (står ivägen för vårt nya hus) och så har en kaprifol planterats.
I entrén har vi en stolpe som bland annat håller upp en av takstolarna och denna stolpe har jag hela tiden tänkt ska få prydas med någon fin växt.
Jag kom fram till att det får bli en kaprifol efter en massa bläddrande i växtböcker. Några timmar senare samma dag som beslutet togs ringer pappa och frågar om jag har plats för en kaprifol någonstans i trädgården. Det måste ju vara meningen att jag ska ha just en sådan växt!


Om några år kommer den slingra sig fint upp på stolpen och sprida väldoft och vackra färger. Vi ska bara måla stolpen först också  och bygga igen entréaltanen ned till marknivå :-)

När stringhyllan är färdig så står nästa projekt och väntar på mig, nämligen mitt karamellställ. Jag har redan tjuvstartat lite med slipning av själva stället. Jag har konstaterat att jag ska få Axel till att ta fram slipmaskinen istället för att göra det för hand, snabbare och roligare. Det är lite rost som ska bort och sedan ska jag ta mig an burklocken som är i aluminium. Återkommer med före- och förhoppningsvis efterbilder.

Imorgon kommer det grävas för fullt här på baksidan. Jag tror att vi alla ser fram emot det, var och en på sitt sätt. För min del ska det bli så skönt att komma någon vart och ett stort plus är att vi blir av med makadam- och flishögen som ligger ivägen. 
Tänk den dagen då det är färdigt...känns långt bort just nu. MEN har vi lyckats bygga vårt stora hus själva så är ju 28 kvm ingenting!

Nu ska det bli otroligt skönt att sätta sig i soffan en stund, alldeles ensam. Jag har några nya inredningstidningar som väntar på mig på soffbordet så helt sysslolös kommer jag inte vara. Först ska jag göra en mellanlandning i köket och hämta mina popcorn som jag ska lyxa till det med denna onsdag.

Hoppas att ni håller er friska!

kram

Inga kommentarer: