26 maj 2009

Bakning och fönsterputsmedel.

Medan regnet öste ned och åskan mullrade för fullt blev jag riktigt sugen på att baka. Jag tog fram en av mina favoritböcker, "Under valnötsträdet" av Anna Bergenström och Fanny Bergenström för att få lite inspiration.
Valet föll på "Frukostfrallor med frön". Resultatet blev riktigt bra, Gustaf bad om att få mer flera gånger :-) Nybakat bröd är ju OTROLIGT gott, smöret som smälter, osten som blir alldeles lagom smält och så får man ju inte glömma att det ska vara ett stort glas mjölk till MUMS!!!

När baket var färdigt satte jag igång med att städa i skafferiet och när det var ordning där kom jag plötsligt på att fönstren behövde putsas lite.
Häromdagen fick jag nämligen höra talas om det ultimata fönsterputsmedlet så jag var ju bara tvungen att se om det stämde.
OJ OJ OJ vad bra det var. Jag har haft VÄLDIGT svårt med att få bort fläckar av teakolja på fönstren vid entredörren, men nu försvann de hur lätt som helst med bara lite "gnuggning". Mina fönster har också en tendens att se lite flammiga ut på vissa ställen efter putsning, men även det löste denna mirakelblandning :-)
TACK MARITA för receptet på det ultimata fönsterputsmedlet!!!! Tänkte avsluta med ingredienserna, så att ni alla kan testa.

5 liter vatten
1/2 dl ättiksprit
ett par droppar diskmedel

1 kommentar:

Mea sa...

Det receptet ska jag pröva!!
Under valnötsträdet har jag också och liksom du älskar jag hennes bok och även hennes andra kokböcker. Just recepten på bröd är så enkla och det blir så gott!