21 juni 2009

Heldag på altanen och i trädgården :-)

Idag har vi haft en väldigt mysig dag jag och Gustaf. Vi har tillbringat större delen av söndagen på altanen och gräsmattan. Gustaf älskar att sparka boll, särskilt när vi ställt upp koner så att han får vakta sitt mål. När vi inte lirat med bollen så är det hans populära båtbana som gällt. Han kan leka med den i flera timmar på raken och det är ett sant nöje att lyssna på honom när båtarna "pratar".

Nedan följer lite bilder från trädgården.

Igår började Axel göra i ordning landet (höger bild). Än så länge är det bergbambun som fått det fint omkring sig med raka kanter och jordförbättring. När allt är färdigt ska det läggas kantsten och sedan någon vacker småsten/marmorkross som marktäckare.


I år verkar det inte bli så många äpplen (vänster bild) eller så gömmer de sig väl i trädkronan. Något vi får desto mer av är päron (höger bild). Det är första året sedan vi flyttade hit som hela trädet är fullt med kart. MUMS!!!


Snart kan vi ta smulgubbarna, vi kollar till dem varje dag och nu är det nära. Vi kommer dock få vänta lite längre på tomaterna. Vi har riktigt många gröna tomater, men ingen som ens tenderar att skifta åt det röda hållet. Så har det sett ut länge också för den delen. Jag får väl leta upp boken "Stekta gröna tomater" ( filmen tillhör favoriterna) och ta fram receptet för just stekta gröna tomater om det fortsätter så här ;-)

En av mina fåglar som står och väntar på att få lysa en ljummen sommarkväll. Jag längtar verkligen till de där härliga kvällarna då man kan sitta ute länge på altanen, spela kort, äta och dricka gott, tända mina smålyktor som står här och var på altanen, lyssna på fåglarnas kvitter, känna den speciella obeskrivliga "sommar-sol-hav-gräs-blommor och kvällsdoften" och bara njuta. De där kvällarna kommer väl snart och vi är VÄLDIGT redo!!!

Sista bilden visar Gustafs älskade båtbana. På bilden har han lagt alla båtarna upp och ner för de ska sova. Han sa till mig att vi får vara tysta så de inte vaknar. Han är för söt min prins!
Nu ska jag göra precis som båtarna "Elias", "Rapp", "Kruse" och "Tråle" nämligen SOVA!

Hoppas att ni alla får en härlig vecka, det verkar som om vädret kommer visa sig från sina bästa sidor i varje fall!

Inga kommentarer: