13 december 2009

3:e advensthelgen



Då är snart denna helg över och vad fort det gick! Hela helgen har handlat om sötsaker känns det som och jag måste erkänna att det nog kommer dröja några dagar innan jag går till skafferiet för att inta godis.

Vi har haft en riktigt mysig helg tillsammans. Lördagen började med en riktigt "julig" frukost med skinksmörgås, vörtbröd och tomtegröt.
Sedan kom vännerna Malin och Maria. Det var dags får den årliga julgodistillverkningen. I år valde vi att pyssla utan barn och det gjorde vi helt rätt i. Nu kunde vi enbart ägna oss åt smaskigheter.
Vi hann faktiskt med att äta varsin pizza mellan karamellkoken.
Jag skulle göra marängfudge, men tyvärr smakade den bara bränt socker så den åkte raka vägen ned i slasken. Malin fick problem med att lossa sin kola från pappret, men om man bortser från det så blev ändå godisburkarna fyllda till slut.
Hallonkola, chokladkola, fudge, tryffel, trillingnöt, brända mandlar, marshmallowspett och fruktstubbe blev resultatet efter en trevlig dag tillsammans,




Idag började vi med att titta på Lucia på tv:n kl 07.00. Jag och Gustaf satt och myste med pepparkakor och clementiner.
Förmiddagen försvann snabbt och vid 15-tiden ringde det på dörren och där stod söta Embla och Flora i Lucia och tomtekläder och sjöng. Känsliga jag fick börja torka tårar redan innan jag hunnit öppna dörren. De var så otroligt söta!
Vi hade en jättemysig stund vid bordet som jag dukat med julgodis, pepparkakor, glögg, lussekatter och frukt.



Barnen lekte jättebra tillsammans så jag, Axel, Lisa och David hann prata riktigt mycket med varandra.
Jag måste ju också berätta att vi fick en väldigt fin och inspirerande bok i present av dem. Den heter "Skandinavisk jul" av Birgit Kaarvig.





Nu är det dags för mig att byta om till myskläder och sätta mig i soffan en stund och koppla av innan överkastet ska bort från sängen och John Blund kommer på visit.

Jag hoppas att ni får en riktigt härlig vecka! Nu är det inte långt kvar till julafton!

kram



Inga kommentarer: