03 december 2009

Ännu mera jul :-)

Idag har alla julkort fått adresser och julfrimärken har inhandlats. Årets julkort på Gustaf blev tyvärr väldigt mörkt vilket det inte såg ut att vara när jag beställde, men nu är det så och jag kan inte göra något åt det.

Nästa stillasittande pyssel idag var att lägga lite juldoftande saker i en skål. Det blev apelsin med nejlikor, kanelstänger, polkagrisstång och lite gröna kvistar.
Vissa dofter ger sådana otroliga julkänslor, pepparkakor, julskinka, kanel och clementiner får det att pirra till i kroppen. För att inte tala om hyacinter!
I vardagsrummet har hyacinterna börjat slå ut och där står jag och luktar lite titt som tätt, julmusiken börjar spela i huvudet, bilden av snöflingor som virvlar i en gatulyktas sken kommer fram, känslan när jag nyfiket fingrar på paket under granen väcks till liv...ja, just hyacintdoft tar fram så många känslor och minnen hos mig.



Något som jag också hunnit med idag är att gå igenom alla juliga inredningstidningar. Jag har en hel hög och kommer jag till tidningsställen i affärerna och ser ett julnummer jag inte har så åker det direkt ned i kundvagnen. Jag är beroende av just inredningstidningar med julinslag!
Det är så mysigt och inspirerande att se hur andra pyntar och pysslar i dessa tider. Man får alltid något roligt tips!

När jag hämtade Gustaf på förskolan idag så bestämde vi att vi skulle göra lite julgodis. Väl hemma tog vi fram marsipan, nougat, mörk blockchoklad, olika sorters strössel, ischokladformar och simsalabim så hade vi egenhändigt gjorda mozartkulor. "Vi" kanske jag inte ska säga, för Gustaf övergav mig och började leka med bilar istället. Lika bra var väl det för det gick snabbare att göra det ensam. Däremot hjälpte han gärna till att provsmaka och MUMS vad gott det blev!



Slut på pysslet för idag. Imorgon ska jag ha en dag då jag inte gör någonting annat än att vila och läsa böcker.
Nu är det dags att ta på myskläder, gå till kylskåpet och hämta clementiner och sedan sätta mig i soffan och titta på adventsstjärnorna som lyser i mörkret.


Jag måste ju också visa er hur det blev när Gustaf skulle göra i ordning julkrubban. Inte riktigt så som jag hade tänkt, men alla figurer var ju med i alla fall ;-)


kram



1 kommentar:

Frida sa...

ååå wow, vilka fina mozartkulor!!
Nästan synd att äta upp dem!!