26 september 2009

Kreta, Chania, Chryssi Aktii

Jag har precis lagt in alla kort som vi tog på Kreta och tittat på dem. Längtan tillbaka blev inte mindre direkt!

Nu ska jag dela med mig lite av våra reseupplevelser!

Äventyret började fredagen den 18 september och Gustaf var helt överlycklig när han äntligen fick gå ombord på flygplanet (vi också givetvis).

Tyvärr blev det något fel på flygplanet precis innan start så vi kom iväg 1h 30 minuter för sent. Gustaf klarade flygresan galant. Han tyckte bara att det var lite läskigt vid start och landning, då höll han våra händer.

Väl framme så blev det en busstur till hotellet Golden Sand, Chryssi Aktii. Vid det här laget sov Gustaf gott i sin vagn.
Dags för incheckning på hotellet och sedan var det bara att börja packa upp alla saker och sedan natti natti. Hotellrummet var väldigt fräscht och vi hade fin utsikt över innergården med pool och exotiska växter.

Gustaf inspekterar omgivningen från balkongen. Stor pool och en mindre barnpool, poolbar, restaurang, citronträd, hibiskus, limeträd, granatäppelträd, palmer mm gjorde området väldigt mysigt.

Det dröjde inte länge innan lilleman skulle till poolen. Han älskar att bada och krokodilen gjorde det inte sämre.

Krokodilen som mamma och pappa köpte till Gustaf var populär. Den har vi lekt med allihop!

Trädgårds och växtfantast som jag är så var det väldigt mysigt att gå runt och kolla på alla växter. Några av dem har jag som krukväxter hemma, men här var de flera meter höga.

Första dagen ägnade vi oss åt att bada i poolen, havet och titta oss runt på orten. Vad gäller maten så fick det ju självklart bli grekisk sallad, tzatziki och vitlöksbröd till en början.

Då vi gillar att se oss omkring när vi kommer till nya platser så hyrde vi en bil i tre dagar. Under dessa tre dagar har vi åkt på vackra bergsvägar men också några väldigt läskiga med stup precis vid vägkanten. Vi har besökt små vackra stränder med turkost vatten, tagit oss till staden Chania och strosat i små gränder och besökt Kretas maldiverna (Elafonissi).

1. Bilen vi tog oss runt på Kreta med. 2. Överallt stod ståtliga olivträd.

1. När vi besökte Elafonissi (Kretas maldiverna) var det molnigt, men det var ändå skönt i vattnet. Sanden var helt rosa och vattnet helt turkos. Det såg verkligen ut som Maldiverna!!!

1. Rätt som det var stod det en massa getter i vägen till Gustafs stora förtjusning. 2. Söta katter fanns det gott om på restaurangerna.

1. Vackra vyer mötte oss överallt. 2. MqQueenglass gjorde Gustaf nöjd!

1. Mums med pizza! 2. Mäktigt att köra mellan så höga berg.

1. Axel kikar ned i en ravin. Jag valde att sitta kvar då jag har svårt för sådana saker. Det blåste minst 25 m/s här också så bilen gungade. 2. Fantastisk liten by, Plakias.

1. Vad det är gott med gyros. 2. I närheten av vårt hotell fanns en stor leksaksaffär som vi besökte ett par gånger, Jumbo.

1. Gustaf fastnade vid "Cars" och valde en bil. 2. Jag i en gränd i Chania.

1. Paus för att äta lite, vi är i Kissamos. Gustaf tyckte namnet var så roligt. 2. Mysig taverna i en gränd i Chania.
1. Vet inte riktigt vad jag håller på med för övning i vattnet, men det var så härligt att bara ligga där och plaska i det klara vattnet. 2. Hamnen i Chania fick vi ju inte missa. Vi såg en segelbåt från Göteborg.

De återstående dagarna ägnade vi åt bad i poolen och i de olika vikarna på orten. Kvällarna tillbringade vi på små tavernor och en kväll åkte vi in till en stor turistort som heter Platanias och gick på en riktigt fin restaurang.

1. Sandslottsbygge är roligt för både stora och små. 2. Det var riktigt god mat på restaurangen i Platanias.

1. Alltid gott med fisk. 2. Gustaf vill fortfarande bli pilot.

Veckan gick alldeles för fort, det finns fortfarande en hel del kvar på listan över saker vi skulle vilja göra.
Men vi är givetvis glada över den tid vi fick och när jag den sista kvällen låg på balkongen och brottades med badkrokodilen som skulle bli fri från luft så passerade hela vår vistelse förbi i huvudet och jag kan säga att tårarna kom. Även min ventil öppnades!

Vi har haft det alldeles alldeles underbart och vi längtar tillbaka alla tre. Vi hoppas på att det inte dröjer alltför länge innan vi får uppleva Grekland igen.