28 november 2009

1:a adventshelgen

Igår firade vi lillebror Johannes 25-årsdag. Det blev smaskig taccopaj, sallad, frallor och som avslutning kolapaj.
Det var en trevlig eftermiddag och kväll! Då jag inte hade någon som helst aning om vad jag skulle köpa så gjorde jag en godistårta och gav honom pengar. Att tillverka tårtan tog sin lilla stund och jag delade upp arbetet på flera dagar, men efter kletande med limning av marshmallows så blev resultatet så här:


Det var "bara" att smälta geléhallon och börja limma godisbitar.
Efter två lager och lite garnering så blev det så här.
Gustaf var väldigt avundsjuk på morbror Johannes
som fick denna tårta.

Något som jag älskar i dessa tider och annars också för den delen är att besöka blomsteraffärer. Det är så avkopplande att gå där bland alla jularrangemang, dofter, glitter och juliga färger. Imorgon funderar jag på att ta med Gustaf och köpa en gran eller en till altanen. Jag har en ljusslinga här hemma som bara väntar på att få placeras och sprida mysigt ljus i mörkret.


Åh vad det är mysigt i blomsteraffärerna nu för tiden :-)


Något som jag glömt berätta och som är enormt stort för oss är att nattningen av Gustaf går betydligt bättre.
Vi läser en saga och sedan sätter vi på en cd-saga och säger natti natti. Sedan ligger han alldeles själv på sitt rum och lyssnar tills han somnar!!! Nattningen tar numera bara 30 minuter och inte flera timmar!!!
Nu hoppas jag bara att nätterna kunde följa denna positiva riktning, men där är vi inte på långa vägar. Men än har jag inte gett upp om en hel natts sömn!

Idag kom Gustafs farfar och Ann med vårt badkar. Det var lite nervöst innan vi kontrollerat att badkaret gick in mellan de två väggarna. Visst hade vi mätt noga, men man vet ju aldrig. Hur som helst så gick det alldeles utmärkt. Nu ska Axel bara mjukfoga på något ställe till sedan är det dags att stänga in elektrikern och rörläggaren så de får göra sitt :-)
Kanske det kan bli ett julbad därinne denna jul!?

Nu är det dags för mig att ta på mig lite bekvämare kläder och sedan är det någon smaskig mat som gäller vid tv:n.

Jag hoppas att ni alla får en mysig 1:a advent!


KRAM



Inga kommentarer: