10 juli 2009

Dagens väder har gjort att jag fått höstkänningar. Jag blev väldigt sugen på att tända en massa levande ljus, krypa upp i soffan med en gosig pläd, dricka en kopp te och bara sitta där och titta på träden som vajar i vinden och lyssna till regnet som smattrar mot fönsterrutorna.
Jag hoppas verkligen att solen visar sig snart igen för dagens grå himmel och massa regn gjorde mig även väldigt sugen på att plocka undan alla somriga pastelltextilier och ersätta dem med murriga höstfärger. Tänk vad vädret påverkar!!!

I morses tog jag tag i högen med alla våra gamla saker som vi hämtade hos Axels mormor. Först blev det rengöring av en gammal skeppskista som pappa köpt på loppis (dåtidens garderob, smidig att flytta på, till och från skeppen).
När jag har en ledig stund över ska jag dra några drag med penseln, men jag måste spara de gamla målningarna.
Kistan är namnad med "Einar, 1932" och som vanligt när det kommer till gamla saker så blir jag oerhört nyfiken på vem personen var/är och historian kring föremålen/personen.
Så nu sitter jag och fantiserar om Einar och hans kista, vilka platser besökte de och vad de fick uppleva!?





Jag kunde inte glömma magnolian som jag såg på Blomsterlandet igår. För två år sedan köpte vi en likadan som ett minne av Gustafs dop, men den klarade sig inte.
Så nu gör vi ett nytt försök på en mer skyddad plats i trädgården.
Imorgon ska den planteras vid sidan av sovrumsaltanen och jag håller verkligen tummarna för att den trivs där så vi får njuta av de vackra blommorna och dess doft så småningom.
Denna magnolia (magnolia sieboldii) får bladen först och sedan blommorna. Den blommor senare än andra sorter, juni-augsti och framåt hösten blir frukterna röda och sedan övergår de i purpur.
Nu är det barra att hålla tummarna!

http://www.baldwinnurseries.com/images/mg_Magnolia_Sieboldii.jpg
Så här vackra blir blommorna!

Det var inte bara en magnolia som vi kom hem med idag utan även dekorsten till vårt land där vi har bambu, iris och olika grässorter.
Det blev vit marmorkross som jag tror kommer framhäva växterna väldigt fint.
Ett vattenblänk och så en grej jag ska göra i betong ska också till.
Jag hoppas att vi får en asiatisk känsla över arrangemanget :-)



Nu är det ett inspelat avsnitt av "Morden i midsommer" som gäller och sedan är det inte många timmar kvar till jag blir 31 år. Undra om jag får något paket!? ;-)

Inga kommentarer: